Psalmen met dezelfde melodie

In de psalmberijming van 1773 hebben verschillende psalmen dezelfde melodie. Het delen van melodieën tussen verschillende psalmen was destijds gebruikelijk, omdat het voor de kerkgangers gemakkelijker was om de liederen te leren en te zingen. Ook had het als voordeel dat er minder muziek gecomponeerd hoefde te worden, waardoor de kosten lager waren.

Het gebruik van dezelfde melodieën bij verschillende psalmen wordt ook wel contrafact genoemd. Dit betekent dat de tekst van de ene psalm op de melodie van een andere psalm wordt gezongen. Dit werd niet alleen bij de psalmen gedaan, maar ook bij andere kerkliederen en volksliederen. Het gebruik van contrafacten was vroeger een veelvoorkomende praktijk in de muziekwereld.

Overzicht met psalmen met dezelfde melodie

  • Psalm 5 en 64
  • Psalm 14 en 53
  • Psalm 17, 63 en 70
  • Psalm 18 en 144
  • Psalm 24, 62, 95 en 111
  • Psalm 28 en 109
  • Psalm 30, 76, en 139
  • Psalm 31 en 71
  • Psalm 33 en 67
  • Psalm 36 en 68
  • Psalm 46 en 82
  • Psalm 51 en 69
  • Psalm 60 en 108
  • Psalm 65 en 72
  • Psalm 66, 98 en 118
  • Psalm 74 en 116
  • Psalm 77 en 86
  • Psalm 78 en 90
  • Psalm 100, 131, 142 en de Morgenzang
  • Psalm 117 en 127
  • Psalm 140 en de Tien geboden

De melodie van de psalmen zijn afkomstig van het Geneefse Psalter uit 1562 van de gemeente uit Genève van Johannes Calvijn. Deze melodieën zijn voor het grootste gedeelte gecomponeerd door Louis Bourgeois en Maître Pierre.

origineel
HSV
17
leermodusleren